piątek, 16 sierpnia 2013

11. Dziewczyna z sąsiedztwa

Tytuł: Dziewczyna z sąsiedztwa
Autor: Jack Ketchum
Ilość stron: 308
Kategoria: Powieść
Rok wydania: 2009 r.
Wydawnictwo: Papierowy Księżyc
Tom: 1/1

Czas na jedną z najbardziej wstrząsających historii, które czytałam. Przeczytałam ją dawno temu, ale wspomnienie o niej wzbudza dreszczyk emocji, co z pewnością dotyka każdego, kto zapoznał się z tą książką. Dodam, że jest oparta na faktach. Jeśli macie ochotę na przyspieszone bicie serca i 'nutkę' grozy - Dziewczyna z sąsiedztwa nadaje się do tego idealnie!

Czas akcji i miejsce akcji to Stany Zjednoczone, lata pięćdziesiąte. Zwyczajna, przyjazna okolica, taka, jaką widzimy w amerykańskich filmach, na której mieszkają szczęśliwe amerykańskie rodzinki. W tym miejscu poznajemy nastoletnią Meg, jej niepełnosprawną siostrę, oraz dwunastoletniego Davida, nowo poznanego przez Meg chłopca.

Dowiadujemy się, iż dziewczynki muszą zamieszkać u swojej ciotki po tragicznej śmierci rodziców. Wszystko jednak zaczyna się od tego, kiedy to ciotka Ruth widzi w Meg to, czego ona mieć nie może. Młode ciało, prawo do wolnego życia. Ciotka zaczyna znęcać się nad dziewczyną najpierw psychicznie. Kilka przekleństw i wyzwisk. Następnie nakłania do tego samego swoich trzech synów. Na obelgi rzucane w jej stronę dziewczyna stara się nie reagować, natomiast pewnego dnia nie wytrzymuje i daje ponieść się emocją. Meg z wielką urazą odniosła się do swojej ciotki, co sprawiło, że zwykłe nękanie słowne przeobraziło się w przemoc fizyczną. Rodzina Chandler zamyka dziewczynkę w piwnicy, rozpoczynając grę na śmierć i życie z wykorzystaniem swoich chorych fantazji. Oprócz okrutnej ciotki Ruth i jej trzech synów, w tej psychicznej sytuacji uczestniczą także chłopcy z sąsiedztwa. Wszystkiemu jednakże przygląda się dwunastoletni David, który jest przerażony i zafascynowany zarazem. Chłopak postanowił wybrać, po której stronie stoi. Co postanowił? Czy Meg przeżyje masakrę, która wdarła się w jej życie?

Trzeba przyznać, że nie jest to książka dla wrażliwych osób. Nie wiem też, czy dobrze zrobiłam czytając ją, ponieważ taką osobą jestem w stu procentach i wiem, że odcisnęła na mojej psychice jakieś piętno. Pisana jest prostym językiem, a opisy są bardzo realistyczne, co jeszcze bardziej pozwala na dokładne wyobrażenie sobie wszystkiego. Prawda jest taka, iż jest to ciężka historia, pełna brutalnych zachowań. Z pewnością nie jest jak horrory, w których ktoś czai się za drzwiami i niepostrzeżenie wybiega z siekierą robiąc krwawą masakrę. Jest to natomiast historia, która robi wielką masakrę psychiczną, z której ciężko szybko się wydostać. Osobom o mocnych nerwach jak najbardziej polecam, wrażliwym stanowczo odradzam.




Cytaty z tej książki: 
  • „Moje myśli czasem błądzą w koszmarach, jednak nigdy się nimi z nikim nie dzielę” 
  • „Moi rodzice kochali mnie o wiele bardziej, niż czasem na to zasługiwałem...” 
  • „Kobieta jest niczym więcej jak tylko dziwką i zwierzęciem. Musisz to sobie uświadomić, musisz to zapamiętać. Po prostu wykorzystywana, rżnięta i ukarana.” 


***

Żałuję, że nie mam jej na swojej półce. Miałam, ale dawno temu skonfiskowali mi ją w szkole, bo byłam taka zaczytana, że nie mogłam się oderwać nawet na lekcjach. Jaka jest wasza opinia na jej temat?
+ Jak wam się podoba nowy wygląd bloga? :)

12 komentarzy:

  1. To coś dla mnie! Choć jestem wrażliwa, to moja druga połowa domaga się czegoś budzącego groze, czasami nawet makabrycznego. Dodaje do listy must read :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ze mną jest to samo, mam nadzieję, że się spodoba :)

      Usuń
  2. Lubię "ciężkie" książki z szczegółowymi opisami. Ta wydaje się równie ciekawa i rozejrzę się za nią. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, ciekawa jest bardzo i na pewno Ci się spodoba :)

      Usuń
  3. Nie czytałam dotąd nic Ketchuma, choć wiele pochlebnych recenzji zebrał w ostatnich latach.
    Osobą delikatną i o slabej psychice zdecydowanie nie jestem, wychowałam się na brutalnych serialach i książkach;), więc na pewno nie będę miała z nia problemów - może raczej w drugą stronę, ostatnio wszystko wydaje mi się powielaniem schematów.
    Pozdrawiam ciepło;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie życzę Ci tego, by mile Cię zaskoczyła :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Ojeju, zainteresowałaś mnie i to bardzo. Przyda mi się chyba taka trocha wstrząsająca opowieść, więc chętnie się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Już czytałam recenzje tej książki, ale zdecydowanie należę do tych bardziej wrażliwych i mocne klimaty nie są dla mnie. Może kiedyś wciągnę się w podobne historie, ale na razie sięgam po lekkie pozycje. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam prozę Ketchuma,a "Dziewczyna z sąsiedztwa" to klasyk jakich mało. Poraża i sprawia, że największy strach odczuwamy nie przed potworami w szafie, duchami, czy demonami, ale... przed drugim człowiekiem.

    Bardzo fajny blog :)

    Pozdrawiam,
    Olga

    P.S. O "Dziewczynie..." pisałam na początku roku, więc również zapraszam do poczytania:
    http://wielkibuk.com/2013/01/08/dziewczyna-z-sasiedztwa-jack-ketchum/

    OdpowiedzUsuń
  7. Ketchuma lubię, ale tej książki nie czytałam. Widziałam za to film. Po książkę chętnie sięgnę, ale filmu nie polecam. :)

    OdpowiedzUsuń